Potatislimpa



Min mamma tycker att jag gör alldeles för grova bröd, så förra veckan testade jag att göra ett lite ljusare surdegsbröd. Och trots att jag inte alls är förtjust i ljust bröd i vanliga fall var det här riktigt gott! Och det är ju alltid bra med variation. Receptet kommer från Pain de Martin. Såklart.


Ingredienser, två stora bröd
Dag 1, kväll
100 gram rågsurdegsgrund
380 gram ljummet vatten
180 gram rågmjöl

Blanda i en rymlig bunke, täck över och låt stå över natten (gärna lite varmt).

Dag 2, morgon
Gårdagens blandning
300 gram kokt, mosad potatis
200 gram filjmölk
50 gram varmt vatten
600 gram vetemjöl special
100 gram rågmjöl
50 gram honung
25 gram havssalt
3 tsk kummin

Rosta kumminfröna i en torr stekpanna. Blanda sen alla ingredienser (jag använder degkrokar på en elvisp). Täck över och låt stå tills den har blivit dubbelt så stor, ca 3-5 timmar.
Dela på degen och forma till två limpor på ett bakbord. Låt jäsa 1½ till 2 timmar. Sätt på ugnen på 275° i god tid med en plåt i mitten och en på nedersta hyllan.
Sätt in bröden i ugnen och lägg några isbitar på den nedre plåten. Sänk temperaturen till 250°. Efter 15 minuter sänker du till 200° och vädrar ut ångan från isbitarna. När bröden stått inne totalt 35-40 minuter är de klara.

Kommentarer
Postat av: Sarah

Det där ska bakas! Potäter och kummin är alltid lyckade brödingredienser! Andra rotfrukter med, som palsternacka passar sig bra i bröd på surdeg:)

2009-08-11 @ 16:29:42
URL: http://underbarasarah.blogg.se/
Postat av: Flingan

Dedär ska jag absolut testa! Ser jättegott ut :)

2009-08-11 @ 19:42:47
URL: http://livelifelikeflingan.blogspot.com
Postat av: Sarah

Och nu var det klart, skitgott blev det ju! Önskar att jag hade gjort dubbel sats. Det enda är ju att det tar sådan tid med surdeg, men fan vad värt det är!

2009-08-12 @ 13:15:21
URL: http://underbarasarah.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0