En tidning om hälsa

Vid gårdagens frukost satt jag och läste gamla nummer av iForm och Topp Hälsa. Jag tycker att det är både intressant och kul med träning och hälsa (surprise?) men det är en sak med den sortens tidningar som stör mig. De är alla inriktade på en sak. Vilken sak jag pratar om? Viktnedgång, såklart.
"Om du äter det här så blir du pigg, frisk... och smal", "Gå ner 12 kilo på ett år", "Ny kropp på två veckor", "Tappa 1 kilo i veckan", osv.
Varför finns det ingen hälsotidning som bara handlar om att må bra? Och inte denna hets om att gå ner i vikt. Jag menar, man kan ju vara intresserad av hälsa utan att behöva gå ner i vikt! Och, när man äter bra och motionerar så lär man gå ner i vikt/få en snygg kropp, utan denna hets att göra just det. Delar av dessa tidningar är enligt mig jättebra med träningsinspiration, kom-igång-tips osv. Om man lever hälsosamt så lär man vara och förbli smal utan att behöva ha det som högsta mål hela tiden.

Kommentarer
Postat av: Don't mind me

Stör mig också på att det är sånt fokus på viktnedgång i hälsotidningar. Visst är det bra att vara normalviktig, men hälsa är så mycket mer än så. Dessutom handlar det ju egentligen bara om sunt förnuft: äter man sig mätt och motionerar, kommer man automatiskt att stabilisera sig på en hälsosam vikt så länge man inte har något ämnesomsättningsfel.

2009-06-23 @ 15:02:14
URL: http://dontmindme.blogg.se/
Postat av: Sandra

Exakt. Det känns lite som att gå ner i vikt är huvudsaken. Att må bra är bara en bonus. Borde va tvärtom.

2010-10-07 @ 23:57:53
URL: http://whatsandrasaid.blogg.se/
Postat av: LIFEISWHATYOUMAKEIT.

Det lockar läsare = pengar.

2010-10-24 @ 21:50:10
URL: http://benniys.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0