Farmors äppelkaka

Istället för äppelpaj blev det äppelkaka igår - riktigt lyckat! Jag använde ett recept jag fått av farmor (när jag är där och fikar brukar jag alltid fråga efter recept, hon lyckas alltid bjuda på något mumsigt), så jag kallar den Farmors äppelkaka. Superenkelt och gott!


Ingredienser
2 dl socker
2 ägg
¾ dl rapsolja
2 ½ dl vetemjöl
½ dl grahamsmjöl
1 ½ tsk bakpulver
1 ½ dl fil
2 äpplen
2 tsk kanel

Vispa ägg och socker riktigt pösigt och häll sedan i oljan.
Blanda ner bakpulvret i mjölet och blanda med resten. Häll i filen.
Häll drygt hälften av smeten i en bröad form och lägg sedan i äppelklyftorna (jag sparade sex att ha som dekoration på toppen). Strö över kanelen och häll sedan över resten av smeten.
Grädda i ugnen på 175°c i ca 40-45 minuter. Njut!

Kommentarer
Postat av: Elisabet

Den här äppelkakan ser ju verkligen god ut!

2009-09-26 @ 09:06:53
URL: http://www.cheesecakedream.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0