Thailax med råris & grönsaksröra

Idag var det jag som lagade middag - utan recept den här gången. Jag gillar att laga utan recept så att man kan vara lite "fri", men om det inte går som det är tänkt blir jag lätt stressad. Idag gick det i alla fall som det var tänkt - enkel och bra mat. Tyvärr har jag inget foto, min kamera ligger på laddning inför resan imorgon.
(Och jag kallar den thailax i brist på annat, det är ju thaisås på den i alla fall)


3 port.
300-400 gram lax
1-2 msk Thai Sweet Chili-sås
1-2 msk Thai Hot Chili-sås
3 port. råris
½ aubergine
1 äpple
1 grön paprika
citronolivolja, peppar & salt efter smak

Börja med att koka riset enligt anvisningar (om ni inte har snabbris dvs.). Sätt på ugnen på 225°c. Lägg laxen i en ugnsfast form med skinnet nedåt. Pensla/bre på Sweet- och Hot Chili-sås (men det går bra med antingen eller). Salta och peppra. Sätt in laxen i ugnen, 20-30 minuter beroende på hur tjock biten är.
Fräs aubergine, äpple och paprika i citronolivolja (självklart funkar det med vanlig, men citronen blir gott till lax).
Servera genast och njut!

♥ TIPS! Servera med lite extra Sweet Chili-sås och gräddfil/turkisk yoghurt.

Kommentarer
Postat av: Josie

Jag har ätit något liknande som farsan gjorde. Riktigt gott var det! Lax och thaisås passar jättebra ihop.

2009-06-22 @ 19:55:46
URL: http://thejosie.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0