Mitt morotsbröd

Jag tänkte stolt presentera (fanfar!) mitt alldeles egna morotsbröd. Jag utgick från Pain de Martins Landsnoralimpa, och fixade och trixade lite i receptet. Det blir ett väldigt kompakt bröd - men gott och saftigt med moroten! (Men tyvärr har jag ingen bild...)


1 limpa

Dag 1, kväll
100 g rågsurdegsgrund
300 g vatten
180 g rågmjöl

Blanda, täck över och låt stå över natten.

Dag 2, morgon
100 g grahamsmjöl
150 g rågmjöl
50 g solroskärnor
100 g riven morot

Rör ner allt i surdegen från dagen innan. Täck över och låt stå i ca 9 timmar.

Ta fram en plåt och lägg på bakplåtspapper. Var lat som jag och använd den som bakbord. Forma degen till en limpa/baguette. Låt jäsa igen i ca 1 timme.

Sätt ugnen på 275° i god tid. Ställ in brödet och dra direkt ner till 200°. Efter ungefär en halvtimme, sätt in en brödtermometer i brödet. Ta ut brödet när det är 98° inuti.




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0