Rågmjölsgröt

Igår hittade jag ett recept Rågmjölsgröt. "Konstigt", kanske vissa skulle ha tänkt och surfat vidare. Pas moi. Så idag testade jag att göra det, och gissa vad? Det blev riktigt gott! Jag äter oftast gröt på rågflingor, så det är ju inte jättestor skillnad, men den här gröten blir lenare och lite lik mannagrynsgröt i konsistensen.


Rågmjölsgröt, 1 portion
½ dl rågmjöl
1 dl vatten
1 dl mjölk*
salt
Blanda alla ingredienser i en kastrull. Koka upp och låt koka under omrörning (annars kan det bli klumpigt) till önskad konsistens**. Om du vill kan du skiva i en banan mot slutet av koktiden, det blir gott tycker jag!
Receptet kommer härifrån.

* Det går självklart att göra med bara vatten, men jag tycker att det är godare med mjölk. Once you go milk you'll never go back.
** Det brukar så 8-10 minuter, men min gröt blir klar mycket snabbare än så.

Kommentarer
Postat av: Anonym

vet du hur mkt kcal en portion innehåller? fin blogg!!

2010-01-10 @ 00:19:29
Postat av: Hannah

Anonym: Jag räknar inte kalorier, längre. Jag blev sjuk av det.

2010-01-10 @ 09:11:41
URL: http://http:/blackgreywhite.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0