Kyckling- och äppelpanna

Jag lägger ju inte upp middags- eller lunchrecept speciellt ofta, och det beror på att när jag lagar mat (ofta tillsammans med någon) så använder vi i stort sätt aldrig recept. Men idag gjorde jag faktiskt det, och eftersom rätten blev väldigt uppskattad av hela familjen - vi har en del som är lite kräsna - tänkte jag lägga upp den på bloggen. Supergott och superenkelt! (Receptet kommer ursprungligen från Allt Om Mat)

(Det blir ingen bild, för blogg.se vill inte samarbeta)

4-5 PERS.
600 gram kycklingfilé/kycklinglårfilé
10-15 färska potatisar (beroende på storlek)
4 äpplen
1 citron
Olivolja
Svartpeppar
Salt

Sätt ugnen på 225°. Halvera kycklingfiléerna. Sköjl potatisen väl och halvera den. Ha olivolja i en ugnssäker form och ha sedan i potatisen och kycklingen. Salta och peppra och ringla sedan över lite olja.
Skölj citronen noga och raspa sedan skalet över kycklingen och potatisen. Pressa saften ur halva eller hela citronen (om du endast tar halva kan du ha resten i t.ex. gott citronvatten till maten) över. Tillaga i ugnen i ca 20 minuter. Klyfta och kärna ur äpplena. Lägg på äpplena och ställ in i ugnen i ytterligare 10 minuter.

♥ TIPS! Servera med en god sallad.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0