Scones utan smör

Någon efterfrågade recept på sconesen, så här kommer det! Gjorde ett annorlunda recept än jag brukar idag, och ändrade dessutom i det. Blev lite fundersam när jag insåg att vi inte hade något grahamsmjöl, enligt mammas recept är det nämligen alltid hälften/hälften i scones, och jag tycker inte alls att det är lika gott med bara vetemjöl. Det blev en väldigt salig blandning kan jag säga, under bakningens gång när jag insåg att vi inte hade så mycket saker hemma.

Scones
1,5 dl vetemjöl
1 dl havregryn
1,5 dl rågmjöl
1 dl råggryn
1 dl turkisk yoghurt
1 dl crème fraiche
1 dl vatten
lite fil (när det blev för torrt)

Sätt ugnen på 200°. Blanda ihop de torra ingredienserna i en bunke. Blanda sedan i de blöta. Klicka upp på en plåt med bakplåtspapper i lagom stora klickar och ställ in i ugnen i ca 10-12 minuter.


Det blev alltså en väldigt salig blandning. Egentligen ska det vara 7 dl vetemjöl, 2 dl turkisk yoghurt & 1 dl vatten. Väldigt enkelt alltså, men jag tror (= hoppas) att mina blev godare!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0