Citrusyoghurt m. mandelbiscotti

Jag måste erkänna att ja, jag är något av ett efterrättsfreak. Godis är inget för mig, men efterrätter/bakverk däremot... mm. Det här är i alla fall en enkel dessert, och det gillar vi ju, eller hur? (Dock använde jag samma mängd till 6 som man egentligen skulle till 3-4, men alla tyckte att det var lagom) Mandelbiscottin är superenkel! Vissa recept innehåller hur många ingredienser som helst, men det gör inte det här, vilket jag tycker är väldigt behändigt och bra.


Citrusyoghurt, 6 port.
3 dl tjock grekisk/turkisk yoghurt (10%)
½ dl florsocker
Citron

Blanda ihop yoghurten och florsockret. Tvätta citronen (helst ekologisk) noga och riv sedan skalet. Blanda med resten och låt stå i kylen en stund. Servera i portionsglas.



Mandelbiscotti
2 dl sötmandel
Drygt 1 dl socker
2,5 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
2 st ägg

Sätt ugnen på 175°c. Hacka 1 dl mandel fint, och hacka sedan resten grövre. Blanda alla de torra ingredienserna, och ha sedan i äggen. Arbeta ihop till en deg (OBS - väldigt kletigt) och forma sedan till två längder på en plåt, som två platta baguetter ungefär. Grädda i ca 15 minuter. Sänk sedan värmen till 100°, ta ut ur ugnen och skär i lagom storlek. Låt torka i ugnen i ca 30 minuter.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0