Farmorbröd

3 x 6 rågbröd heter det i Annas kokbok, men här hemma kallar vi det farmorbröd eftersom att det var farmor som introducerade det för oss när jag var ungefär fem. Ett rätt grovt bröd, och jag var inte ett fan av mörkt bröd när jag var liten ska jag säga er, men det här har jag alltid älskat. Slängde ihop en deg igårkväll och lät det jäsa i kylen över natten!

Till 4 stora bröd:
6 dl ljummet vatten
6 dl vetemjöl
6 dl rågmjöl
1 paket jäst (50 g)
1-2 tsk salt

Smula jästen i en bunke och låt stå med vattnet i 5-10 minuter innan du rör ut den. Häll i rågmjölet och sen vetemjölet och saltet. Låt jäsa i ca 1 timme och dela sedan degen i fyra bitar. Lägg upp på två plåtar och tryck ut med en mjölad hand (de behöver inte vara jämna). Låt jäsa i 15-20 minuter, sätt samtidigt på ugnen. Sätt in i ugnen på 225°c i ca 15-20 minuter. Ta ut och njut!

Dessa bröd är inte fagra, men otroligt goda.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0