Filmjölksbröd

Jag måste helt enkelt tipsa er om den här otroligt goda filmjölkslimpan! Orginalreceptet kommer från Iheartgreen, och det hittar ni här. Jag har dock ändrat en del i det, eftersom att min mamma inte gillar russin och vi inte hade några saker hemma. Det här är faktiskt andra gången jag gör det, och jag var tvungen att göra dubbel sats eftersom att ett bröd tar slut så fort - så lyckat blir det!


1 limpa:
- 4 dl grahamsmjöl
- ½ linfrö
- ½ rågkross (alt. rågflingor eller kruskakli)
- ½ torkade aprikoser (alt. plommon eller russin)
- ½ solroskärnor
- 1 tsk bikarbonat
- 1 tsk salt
- 3 ½ dl fil
- 2 msk mörk sirap
- Sesamkärnor + smör

Gör såhär:
Sätt ugnen på 175°. Smöra och ströa formen med sesamkärnor. Blanda ihop de torra ingredienserna.
Rör ner filmjölken och sirapen väl. Häll smeten i en form och grädda i ca 1 timme. Njut!

(Och glöm ej: Receptet är inte mitt, utan kommer från Iheartgreen)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0