Pizzadeg med graham

Yes, today I've got plenty of time. Så jag lägger upp receptet på pizzadegen! Ursprungsreceptet kommer från Anna Bergenströms (min idol, you know) Kärlek, Rosmarin & Timjan, men för det första så har jag tillsatt grovt mjöl (vilket säkert vissa tycker är en dödssynd när det kommer till pizza) och för det andra gjorde jag fel.


Ingredienser till 2 stora pizzor + pizzabullar
½ pkt jäst
1 tsk salt
1 tsk honung (helst flytande)
4 dl ljummet vatten (37°c)
2 msk mjölk
5 dl vetemjöl
5 dl graham

Smula jästen i en bunke och häll på vattnet. Rör ut och tillsätt sedan resten av ingredienserna. Knåda ordentligt (eller var lika lat som jag och använd elvisp med degkrokar...) och låt sedan jäsa i minst 40 minuter.

Kavla ut pizzorna (Degen räcker till som mest 4 stora pizzor, men vi brukar göra två stora och sen göra jättegott bröd av resten!) och ha på vad du vill. Jag brukar alltid ha grunden tomatpure, skinka/prosciutto (men prosciutton lägger man på efter att pizzan varit i ugnen) och tomater. Sen kan man ha på exakt vad man vill!

(Pizzorna gräddas i 275°c varm ugn i ca 10 minuter)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0