Grovt surdegsbröd



Brödet blev jättebra! Receptet är som sagt inte mitt, utan kommer härifrån, men jag hoppas att det är okej så länge jag inte tar någon cred för det. Jag bjöd resten av familjen på det till eftermiddagsfikat, och halva limpan är redan borta...
(Jag skippade delen med bakbord. För att jag är lat.)


Landsnoralimpan, 1 bröd

Dag ett, kväll
100 g rågsurdegsgrund
300 g ljummet vatten
180 g rågmjöl

Blanda allt i en rymlig bunke, täck med plast och låt stå - helst rätt varmt - över natten.

Dag två, morgon
300 g fullkornsdinkel
10 g salt

Rör ner i gårdagens blandning och blanda i några minuter. Täck över bunken igen och låt jäsa till dubbel storlek, i ca 3 timmar.
Mjöla lite på ett bakplåtspapper och vänd upp degen. Knåda lite till en fin bulle - som du själv vill ha den - och strö sedan på mjöl. Lägg över en handduk och låt jäsa i ca 1 timme. Under tiden, sätt på ugnen på 275°c.
Sätt in i ugnen och sänk temperaturen till 200°c. Efter en liten stund, stick i en stektermometer och ta ut brödet när det är 98°c inuti. Låt svalna på ett galler. Njut!







Kommentarer
Postat av: LovisaHenricssson

Vad duktig du är :) Vad gillar du för skor? Kolla in mitt senaste inlägg och säg vad du tkr :)

2009-07-07 @ 16:28:21
URL: http://lovisahenricssson.blogg.se/
Postat av: Cornelia ♥

wow! Ser riktigt gott ut.

2009-07-07 @ 18:08:41
URL: http://thingsyouremember.blogg.se/
Postat av: T O V E

hej, fin blogg du har:D

2009-07-07 @ 20:33:32
URL: http://toovesohlman.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0