Hemgjord müsli

HEMMAGJORD MÜSLI. Jag insåg just att jag varit väldigt seg med att lägga upp det här müslireceptet, och trots att jag ska på step om en stund lägger jag upp det nu så att jag inte glömmer!


TILL 400 G MÜSLI:
5 dl rågflingor
5 dl havregryn
1 dl mandel eller valnötter
2 dl solroskärnor
1 dl kokosflingor
(1 dl hela linfrön)
1 dl råsocker
2 dl vatten
5 msk neutral matolja
2-3 dl mjuka russin

Sätt på ugnen på 200°c. Hacka mandeln eller valnötterna grovt. Lägg ner dem i en bunke tillsammans med alla torra ingredienser (ej russinen). Rör runt. Blanda vatten och olja, och stänk sedan över blandningen i bunken. Krama in det lite med händerna. Bred sedan ut müslin på en smord plåt / bakplåtspapper och sätt in i ugnen i 20-30 minuter. Ta ut tre gånger under tiden och rör om så att müslin blir jämnt rostad. Passa noga under tiden!
Låt svalna, häll på russinen (eller annan torkad frukt) och förvara i en tät burk.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0